نگاهی نو به ۱۳ دریاچه رنگارنگ ایران و جهان2
مشاوره،اجراء و نظارت -----ISSR,SSQR,ISO9001,IATF16949
نگاهی نو به ۱۳ دریاچه رنگارنگ ایران و جهان2
تاریخ : سه شنبه 12 آذر 1392
نویسنده : RmZiRn

 

دریاچه ناکورو (Nakuru)

دریاچه ناکورو که یکی از کانون‌های جذب توریست در کشور کنیا است در واقع از آب‌های کم عمقی که در شکاف‌های یک دره جمع شده‌اند شکل گرفته است. وفور جلبک در این دریاچه دسته‌های متعددی از فلامینگوها را به خود جذب می‌کند. گاهی اوقات تا یک میلیون از این نوع پرنده در این ناحیه قابل مشاهده هستند. این واقعه که اغلب تماشایی‌ترین گردهمایی پرندگان روی زمین نامیده می‌شود باعث می‌گردد که خطوط ساحلی این ناحیه به رنگ صورتی دیده شود. هر چند متاسفانه در سال‌های اخیر جمعیت فلامینگوهای منطقه کاهش چشمگیری داشته که ناشی از مشکلات زیست محیطی و آلودگی آب‌ها است.

دریاچه ناکورو (Nakuru)

جیوژایگو (Jiuzhaigou)

دره جیوژایگو در چین منزل‌گاه حدود دوازده دریاچه رنگارنگ است که با رنگ‌های آبی، سبز و فیروزه‌ای می‌درخشند. مردم محلی به این پهنه‌های آبی لقب هایزی (Haizi) را داده‌اند که در زبان چینی به معنی فرزند خورشید است. این دریاچه‌های زیبا از فعالیت‌های یخچال‌ها شکل گرفته‌اند. امروز نیز بسیاری از آبشارهای این ناحیه در نهایت راهشان به این دریاچه‌ها ختم می‌گردد. همچنین این آب‌های زیبا و رنگارنگ بسیار شفاف و زلال هستند به طوری که در اغلب موارد بازدید کننده‌ها می‌توانند به سادگی اعماق دریاچه را ببینند.

جیوژایگو (Jiuzhaigou)

دریاچه‌های پلیتویچ (Plitvice)

یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردش‌گری کشور کرواسی دریاچه‌های پلیتویچ هستند که متشکل از 16 دریاچه می‌باشند که در نزدیکی مرز بوسنی و هرزگووین قرار گرفته‌اند. این دریاچه‌های دیدنی نیز به دلیل رنگ‌شان مورد توجه بوده و به رنگ‌هایی همچون لاجوردی، آبی، سبز و خاکستری مزین می‌باشند. رنگ آب این دریاچه‌ها متغیر بوده و به میزان مواد معدنی موجود در آن‌ها بستگی دارد. همچنین رسوبات و ته نشست‌ها، ارگانیسم‌های موجود در هر کدام و حتی زاویه تابش نور خورشید به سطح این دریاچه‌ها نیز در رنگ بندی آن‌ها موثر می‌باشد.

اما در ایران ما از این نظر هم کمبودی نداشته و دریاچه‌های بسیار زیبا و تماشایی داریم که متاسفانه به دلیل سیاست‌های زیست محیطی غلط بسیاری از آن‌ها در معرض نابودی قرار گرفته‌اند. در اینجا شما را با تعدادی از آن‌ها آشنا می‌کنیم.

دریاچه‌های پلیتویچ (Plitvice)

دریاچه ارومیه

این دریاچه در شمال غربی ایران و در آذربایجان واقع شده است. این دریاچه بزرگترین دریاچه ایران و دومین دریاچه آب شور دنیا است. این دریاچه عموما از رودخانههایی همچون زرینه رود، سیمینه رود، تلخه رود و...تغذیه میشود.به دلیل شوری زیاد آب این دریاچه گونههای معدودی ساکن آن میباشند که میتوان به فیتوپلانکتونها، آرتمیا که گونهای سخت پوست است و دیاتوم اشاره کرد. متاسفانه به دلیل برداشت آب غیر مجاز و انتقال آب رودخانههای تغذیه کننده این دریاچه به نقاط دیگر دریاچه ارومیه در معرض خشک شدن کامل قرار گرفته است.

دریاچه ارومیه

دریاچه بختگان

دیگر دریاچه کشورمان که در استان فارس قرار داشت دریاچه بختگان بود که باز هم قربانی شده و اینک کاملا خشک گردیده است. از آن جمله می‌توان به سد سیوند اشاره کرد که جلوی ورودی آب به این دریاچه را گرفت. متاسفانه شرایط اقلیمی ناخوشایندی در انتظار ساکنان این منطقه می‌باشد. پرندگان مهاجری که روزگاری این ناحیه زیبا را برای سکنی انتخاب می‌کردند اکنون بار سفر بسته و به نقاط دیگر کوچ کرده‌اند.

دریاچه بختگان

دریاچه پریشان

دریاچه فامور یا پریشان یکی از زیباترین دریاچه‌های آب شیرین ایران و خاورمیانه بوده که در شهرستان کازرون قرار گرفته است. این دریاچه نیز به دلیل راه سازی در اطرافش در معرض خطر قرار داشته و همچنین بخش اعظم آن به دلیل خشکسالی‌های اخیر خشک شده است.

دریاچه پریشان

 



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست

آخرین مطالب

/
بسم الله الرحمن الرحیم، وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ ♥♥♥♥♥ اللّهـُمَّ صَـلِّ عَلے مُحَـمَّد ﷺ وَ آلِـ مُحَـمَّد ﷺ وَ عَجِّـلْ فـَرَجَـهُم ♥♥♥♥♥ به نام خدایی که ماهی کوچک قرمز را محتاج دریای بی کران آبی کرد... ♥♥♥♥♥ رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا (80/اسراء) پروردگارا ! مرا در هر کاری به درستی وارد کن و به درستی خارج ساز واز جانب خود برایم حجتی یاری بخش پدید آور ! ♥♥♥♥♥ اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً و َناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً ♥♥♥♥♥ اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ *(۲۵۵)* لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ *(۲۵۶)* اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ *(۲۵۷)*..... صدق الله العّلی العّظیم ♥♥♥♥♥ اللَّهُمَّ صَلِّ علی ، علی بْنِ موسي الرِّضَا مرتضي الامام التَّقِيَّ النَّقِيَّ وَ حُجَّتِكَ علی مِنْ فَوْقِ الارض وَ مَنْ تَحْتِ الثري الصِّدِّيقُ الشَّهِيدُ صلاه كَثِيرُهُ تامه زاكيه متواصله متواتره مترادفه كَأَفْضَلِ ماصليت عَلَيَّ أَحَدُ مِنْ اوليائک... پرودگارا، ‌ بر علي بن موسي الرضاي برگزيده ،‌ درود و رحمت فرست . آن پيشواي پارسا و منزه و حجت تو بر هر كه روي زمين و زير خاك است. بر آن صديق شهيد درود و رحمت فراوان فرست، ‌درودي كامل و بالنده و از پي هم و پياپي و پي در پي، ‌همچون برترين و درود و رحمتي كه بر هريك از اوليائت فرستادي. ♥♥♥♥♥ خیالت راحت ! من همان منم ؛ هنوز هم در این شب های بی خواب و بی خاطره، میان این کوچه های تاریک پرسه می زنم اما به هیچ ستاره ی دیگری سلام نخواهم کرد.. ♥♥♥♥♥ سکوتم را نکن باور..... من آن آرامش سنگین پیش از مرگ توفانم..... من آن خرمن ..... من آن انبار باروتم...... که با آواز یک کبریت آتش می شوم یکسر.... ♥♥♥♥♥ 09141050409